TESVOLT introduceert nieuw opslagsysteem voor bijzondere veiligheidsbehoeften

Wittenberg, 30 mei 2023 - Op de vakbeurs Smarter E Europe van dit jaar in München presenteert TESVOLT samen met DENIOS een compleet systeem van batterijopslag met geïntegreerde brandveiligheid dat wereldwijd uniek is. De productserie POWER SAFE voldoet ook aan de strengste commerciële en industriële veiligheidseisen zoals die, bijvoorbeeld, gelden voor waterwingebieden of gebieden met een bosbrandgevaar of die een aantal verzekeringsmaatschappijen voorschrijven. De producten in deze serie met brandwerende ommanteling volgens klasse F90 zijn leverbaar in verschillende afmetingen, van kleine installaties van 80 kWh, tot en met grote energieopslagsystemen van meerdere megawatturen.

Uitgekiende brandwerende ommanteling

"Wij houden ons al jaren intensief bezig met een veilige opslag van en omgang met gevaarlijke stoffen. TESVOLT levert niet alleen krachtige en duurzame stroomopslagsystemen, maar beschikt ook over de technologie voor batterijopslagsystemen die tot de veiligste op de markt horen. Maar in sommige gevallen zijn de veiligheidseisen bijzonder streng, bijvoorbeeld in landen waar speciale milieuvoorschriften gelden, of in gevallen waar verzekeringen specifieke eisen stellen," legt Markus Boberg,.Business Development Manager bij DENIOS, uit. "Samen hebben wij nu een technische oplossing gevonden die zelfs voldoet aan de meest stringente veiligheidseisen, door de batterijopslag te voorzien van een extra brandwerende ommanteling."

Veiligheidsbewijs voor overheden

Bij de POWER SAFE serie worden de stroomopslagsystemen ondergebracht in een ruimte met een dubbele frameconstructie die voldoet aan de voorschriften voor brandwerendheid REI 90 of REI 120. De ruimte is bestand tegen een brand van binnen of buiten gedurende minimaal 90 minuten. Dit is meteen ook het bewijs van veiligheid voor goedkeurende instanties. Langdurige goedkeuringsprocedures kunnen zo duidelijk worden verkort. Het veiligheidscertificaat staat ook een opstelling toe zonder een minimale afstand tot gebouwen te moeten aanhouden. Bovendien biedt DENIOS een 24-uursmonitoring op afstand aan. Als er zich problemen voordoen, wordt de exploitant onmiddellijk gewaarschuwd. Als extra is er ook een aerosol blussysteem voor de ruimte leverbaar.

Gecertificeerde veiligheid

"De TESVOLT opslagsystemen voldoen al aan bovengemiddelde veiligheidseisen. Ons veiligheidsconcept kent meerdere lagen en onze opslagsystemen zijn gecertificeerd door TÜV Rheinland. Maar het verheugt me in het bijzonder commerciële klanten nu ook een technische oplossing te kunnen bieden voor uiterst gevoelige omgevingen. Daarmee hebben we een volgende hindernis overwonnen om overal schone energie beschikbaar te stellen," zegt Simon Schandert, CTO en medeoprichter van TESVOLT.

Voor de bovengemiddelde veiligheid van de TESVOLT stroomopslagsystemen zorgt onder meer de bouwvorm van de batterijcellen. Het zijn prismatische cellen die gelden als de veiligste lithium-ioncellen. Bovendien bewaakt het batterijmanagementsysteem van TESVOLT op systeemniveau de elektrische spanning van iedere cel afzonderlijk. Daarmee is het complete systeem onderworpen aan een voortdurende plausibiliteitscontrole. Bij overschrijding van het genormeerde bereik wordt het systeem in een veilige toestand gebracht.

De brandwerende ruimten voor de POWER SAFE serie hebben een Europese Technische Goedkeuring (ETA) en de erbij behorende CE-markering. Daardoor bieden zij meer plannings- en rechtszekerheid bij specifieke nationale goedkeuringsprocedures.

Bekijken en wijzer worden op de smarter E

De verkoop van de POWER SAFE batterijopslagsystemen verloopt bij voorkeur via DENIOS, maar kan desgewenst ook door TESVOLT worden afgehandeld.

Op de ees / The Smarter E Europe vakbeurs in München presenteert TESVOLT van 19 tot 21 juni op stand B2 110 de nieuwe generatie POWER SAFE opslagsystemen.

Nächste Pressemitteilung i18n